svētdiena, 2013. gada 21. aprīlis



Esmu pārliecināts ka Tu vari savā biznesā pelnīt vairāk, ātrāk un pastāvīgi  .  Es sniedzu konsultācijas jau biznesā esošajā firmām ,precīzāk - kā iegūt pēc iespējas lielāku peļņu ieguldot pēc iespējas mazāk vai vispār neguldot naudu reklāmā.  

Mani amata brāļi, kas ir pabeiguši augstskolas mārketinga specialitātē, pārzina mārketingu, kas Latvijas apstākļos ir piemērojams pārsvarā tikai lielajiem uzņēmumiem, kuri var atļauties veikt tirgus pētījums un veikt lielas mārketinga akcijas. Tas viss ir pareizi, ja tam ir budžets. Maziem uzņēmumiem  piemēram, mazam frizieru saloniņam, kurā strādā 2-4 frizieres, jāapsver vai viņi var atļauties ielikt sludinājumu avīzē. Jo budžets ir tāds, kad ir. Lielākā daļa biznesa konsultantu tomēr turpina runāt šādās augstās kategorijās.
Tas ir kā anekdotē 

 Atnāk bērns no bērnu dārza un saka - "Tēti, mēs šodien bērnudārzā runājām, ja iekožas ābolā un ļauj tā pastāvēt, tas kļūst tumši brūns. Kāpēc tā?" Tētis atbild - "Lieta tāda, ka izjaucot ābola molekulāro vienotību šūnās esošā aminoskābe tirozīns atmosfēra esošā skābekļa iespaidā reaģē un šīs reakcijas rezultātā izdalās pigments melinīns, kurš..." Šajā brīdī bērns izbolījis acis jautā:" Tēti! Tēti! Ar ko tu tagad runāji?".

Arī mārketingā ir tāds pats princips. Es cenšos visu pasniegt pēc iespējas vienkāršāk un saprotami pat tiem, kas nezina gudrus terminus, jeb tiem, kas nav apguvuši mārketinga specialitāti. 
Piemēram - ja es no Vācijas dzenot mašīnas esmu nopelnījis, lai izveidotu savu autoservisu. Bet man nav ne augstskolas, ne mārketinga izglītības, ieskatoties kādā mārketinga grāmatā, es esmu sapratis, ka man tas viss nav vajadzīgs, ka manam biznesam ,tas nedarbojas. Tādēļ, es, kā konsultants, sniedzu informāciju par vienkāršiem "knifiņiem", ko viegli pielietot noteiktās situācijās, lai palielināt un paplašināt caurumus par kuriem plūst iekša nauda. Precīzāk - ka nopelnīt maksimāli daudz neieguldot nemaz vai maz reklāmā, peļņu palielināt ar savu darbību un prātu. 

Man kā konstantam un biznesmenim ir jau ietrenēta acs. Es ieejot lielo uzņēmumu veikalos,  jau redzu kādus mārketinga paņēmienus viņi izmanto, kādus "knifiņus" viņi izmanto. Es zinu kur jāskatās un no tā mācos. Lielie uzņēmumi "knifiņus" izmanto daudz vairāk, kas ir saprotami, jo viņiem ir vesels bars mārketologu, kas veic pētījumus. Manam klientam, kā mazam uzņēmējam nav nepieciešams izgudrot no jauna riteni, bet pilnībā pietiek pielietot jau zināmus paņēmienus peļņas palielināšanai ar nelielu vai nekādu finansiālu atdevi.  (vismaz sākuma posmā)

Savās konsultācijās es nesniedzu nekādus ģeniālus jaunatklājumus, bet gan sniedzu informāciju, kas cilvēkiem jau ir zināma, bet viņi vai nu to nepielieto, vai arī nezina kā piemērot savam konkrētajam biznesam, vai arī konkrētai mārketinga vai pārdošanas situācijai. Šādu mazo "knifiņu", kas katram uzņēmējam ir jāiekļauj pārdošanas procesā, lai to padarītu efektīvu un ienesīgu, ir simtiem. Es nerunāju par visiem biznesa lauciņiem, bet tieši par pārdošanu, kas ir mans lauciņš. Es pārdodu šos "Knifiņus", kas manā izpratnē ir vienkāršas darbības, kas ļoti ātri sniedz vajadzīgo rezultātu. Šāds rezultāts biznesā ir tikai viens - lati, peļņā. Ir grūti nosaukt šos "knifiņus" bez konkrētas situācijas, jo katrā situācija ir jāpiemēro savādāka taktika, lai skatītāju pārvērstu pircējā. Es parādu veikalniekam kur un kā jāpielieto kurš "knifiņš", lai pārdotu preci. Precīzāk, padarīt preci pievilcīgu pircējam, dot tai "leģendu", lai tā nebūtu vienkārša prece, bet gan, kas īpašs. Es parādu arī kā orientēties uz auditoriju, vai tā ir sieviešu auditorija vīriešu, bērnu vai arī tūristi.  Ka katrai no šim dažādajām auditorijām piedāvāt preci tā, lai viņi to iegādātos. Piemēram, suvenīru veikalā izdomāt "leģendu", ka tieši šis produkts uzlabos jūsu seksuālo dzīvi ar sievu vai vīru, vai arī, ka tieši šis knifiņš palīdzēs jūsu bērniem gūt labākas sekmes, vai arī kādu citu atbilstoši mērķa auditorijai. 
Man ir trenēta acs un es zinu, kur jāskatās, bet citiem bieži vien nav saprašanas kā tas darbojās vai kur jāskatās. Piemēram, ir tāds termins kā "front end product", kā mazais uzņēmējs, klients kurš nezinu šādu terminu un viņam to arī nevajag zināt, lai izprastu šāda "knifiņa" darbību vai arī, lai to pielietotu. Ja lielajos veikalos tas būs ārā pie ieejas izvietoti reklāmas plakāti - "Baltmaizes kukulis šodien pie mums tikai 0.02 Ls", tad frizētavai, piemēram, tas ir "Matu mazgāšana par 0.15 Ls". "Front end product" ir vienkāršs "knifiņš", lai klientu dabūtu iekšā veikalā vai salonā.  Pēc šī "Knifiņa" pielietošanas veikala uzdevums, tā pat ka frizētavas uzdevums, ir panākt, ka klients iegādājās pēc iespējas vairāk produktu. Ja lielveikals novietos akcijas baltmaizi pēc iespējams tālu no ieejas un pa ceļam izvietos citu informāciju par akcijām. Piemēram, pērkot tādu un tādu marinēto gurķīšu burku jūs ar 10% atlaidi varat iegadāties tādu un tādu degvīna pudeli, vai arī šodien mums ir īpaša atlaide šiem jaunajiem makaroniem. Vai arī tā varētu būt taktika, novietot līdzās produktus, kuri ir nepieciešamas lietojot kādu noteiktu produktu, piemēram, makaroniem līdzās mērces un citas lietas, kas noder makaronu pagatavošanai. Tad frizieris pakalpojuma sniegšanas laikā informēt par matu griešanas vai krāsošanas iespējām, atbilstoši klienta vajadzībām. 

Es ne vien vēlos nopelnīt vai uzlabot mazo uzņēmumu peļņu, bet arī uzlabot to, kā cilvēki uztver tirdzniecības aģentus un pārdevējus. Jo pārdevējs ir tas firmas darbinieks, kas ir pats labākais un visreprezentablākais, jo tieši viņš ir tas, kas nes peļņu un rada maz izdevumus. Viņam ir jāmāk prezentēt, bet arī produktiem un pakalpojumiem ir jābūt tādiem, lai viņam rastos vēlme pārdot produktu vai pakalpojumu ne vien svešiem, bet arī ģimenei. Es vēlos, lai cilvēki ir lepni par to, ka viņi ne vien māk, bet arī spēj pārdot kvalitatīvas preces un pakalpojumus

Es piedāvāju privātās konsultācijas un  seminārus, kuru laika man ir iespējams uzdot jautājumus.  Ja webināros (viedeo konference) man lielākoties ir iespēja sniegt vispārēju informāciju par "knifiņiem", tad privātā konsultācija laikā es vairāk pievēršos konkrētās situācijas, uzņēmuma mārketinga jautājumu risināšanai. Tas neierobežojās tikai ar tikšanos stundas vai divu ilgumā, bet arī ar pielietotu "knifiņu" efektivitātes analīzi un pielietošanas efektivitātes uzlabošanu turpmākās tikšanās reizēs vai telefonsarunu laikā. 
Tieši konsultācijas laikā man ir iespēja piedāvāju skatīt noteiktu atsevišķu šķautnīti, kas ir piemērojama noteiktajā gadījumā, nevis skatīties visu abstrakti un nekonkrēti. Tā teikt radu skaidrību par nepieciešamo rīcību, "knifiņiem", kas pielietojams, lai palielinātos peļņa. Tātad "knifs" manā izpratne ir vienkārša darbība, kas ātri sniedz vajadzīgo rezultātu, proti, latus. Ātri, manā izpratnē, ir nedēļas laikā jau redzēt naudas pieplūdumu savā biznesā, ja tiek pielietots kāds no "knifiem". "Knifu" zināšana vien nepalielina ienākumus, tie ir jāpielieto. Ja mans klients ir veikala īpašnieks, tad es uzreiz jautāju - vai tev ir zināms apmeklētāju skatītājs.  Ja tāds nav, es ierosinu tādu ieviest, jo ir iespējams kontrolēt tikai to, kas ir zināms, to, kas nav zināms nav iespējams kontrolēt. Ja ir apmeklētāju skaitītājs, ir iespējams skaitīt - cik apmeklētāji ir bijuši veikalā un cik no tiem ir veikuši pirkumus. Var skatīt apmeklētāju skaitu un čeku skaitu. Tad rēķināt vidējo pirkumu summu. No tā secināt ko tieši vajag vairāk - vai vajag vairāk apmeklētājus vai arī ir nepieciešami vairāk pircēji, vai ir jāpalielina preces vai pakalpojuma cena, vai arī jāveic kāda cita darbība, lai palielinātu peļņu. 


Es pārdošanas procesu iedalu vairākās pārskatāmas daļās, kas padara šo procesu caurredzamu un ikvienam saprotamu. Uzņēmējam ir zināms, kā notiek ražošana un kur ir iespējams šo preci iegādāties. Bet pats pārdošanas proces cilvēkiem nav skaidri saprotams. Tā ir tāda kā melnā kaste no kurienes galu galā vainu nāk vai nenāk laukā nauda. Tas ko es piedāvāju konsultācijās, ir sadalīt un paskaidrot pārdošanas procesu pa daļām, tā teikt sagriezt pārdošanas procesu šķēlītēs, sadalīt pa detaļām. Es esmu secinājis, ka pārdošanas procesus var iedalīt (5) lielās daļās:
1. Piesaistīt pēc iespējas lielāku skaitu apmeklētāju, kas kaut tikai izrāda interesi paskatīties;
2. Ar pēc iespējas lielāku skaitu šo apmeklētāju veikt darījumus;
3. Veikt atkārtoto pārdošanu, tas ir - pārdot pēc iespējas lielāku skaitu preču vai pakalpojumu vienam un tam pašam klientam atkārtoti laika gaitā;
4. Palīdzēt cilvēkam izvēlēties iegādāties maksimāli daudz preču vienā reize, proti, palīdzēt klientam piepildīt groziņu. Tas ir - būt kā bērnam, kas iet līdzi vecākiem un met iepirkumu groziņā šokolādītes. 
5. Iegūt maksimālo naudas atdevi no katras preces 

1 komentārs: