trešdiena, 2013. gada 17. jūlijs

Sava autoskola, hobijs vai bizness ? Saruna ar autoskola Ceļš īpašnieku un direktoru Ediju Pivarūnu.

Sveicināts, Edij!
Sveicināti.
Iepazīsimies, pastāsti par sevi
Es esmu Edijs Pivarūns, autoskolas „Ceļš” ( http://www.a-cels.lv/ ) direktors
Tā kā mūsu šodienas tēma ir autoskola, pastāsti par pirmsākumiem, cik ilgi jūs esat, tas ir bizness, vai tas ir hobijs?
Tas ir bizness, darbojamies šajā jomā nu jau astoto gadu, tas sanāk jau no 2001.gada 1.septembra.
Tad tuvākajā laikā būs dzimšanas dienas svinības!
Nu, jā tā sākuma diena tieši sakrīt arī ar vispār pieņemto Zinību dienu.
Kapēc tieši autoskola, nevis cits bizness?
Būtībā tapēc, ka šajā jomā biju jau pastrādājis labu laiku kā pasniedzējs kādā citā autoskolā un pati autovadīšana man ir tuva, līdz ar to arī izglītība man ir juridiskā, manuprāt, tas ir mans lauciņš, teiksim tā, tapēc arī nolēmu pats šāda veida biznesu veidot.
Kas bija tas, kas kalpoja par iemeslu, ka tu pieņēmi to lēmumu pieteikties strādāt kā pasniedzējs sākotnēji kādā citā autoskolā?
Strādāt jau tāpat bija jāturpina, redzēju perspektīvu, apzinājos, ko es varētu uzlabot, kā savādāk kaut ko darīt un tas arī pamatā tam bija iemesls.
Ar ko tu sāki, kas bija pirmais, ko darīji?
Principā, pašā sākumā mēs izveidojām apmācības programmu A un B kategorijām, BE arī tajā skaitā, tas ir tas pamatu pamats visam, pēc tam jau seko augstākas kategorijas vadītāju kvalifikācija, jāatzīst, ka tas ir sarežģītāk, jāuzkrāj pieredze un jābūt spējām jau izstrādāt attiecīgi kvalitatīvu apmācības programmu citām kategorijām. To arī darījām, bet tas notika aptuveni pēc trim gadiem kopš sākuma.
Tātad sākumā bija tikai A un B kategoriju apmācības?
Tikai A, B un BE, jā.
Paskaidrojiet, kas ir A kategorija?
A – tā ir motociklu vadītāju kvalifikācija, nu un B kategorija ir transportlīdzekļu, līdz trīs ar pus tonnām, vienkārši sakot vieglās automašīnas kvalifikācija.
Un plus E kategorija?
BE kategorija ir vieglās automašīnas ar piekabēm kvalifikācija.
Ir kaut kāda statistika tam, cik daudz autovadītāju šobrīd brauc ar tiesībām, kuras iegūtas autoskolā Ceļš?
Jā, uz šo brīdi, kopumā ņemot vērā visas kategorijas, ko autoskola pašreiz piedāvā, kas ir pilnībā visas kategorijas,  tie ir pāri tūkstotim autovadītāju.
Pāri pa tūkstoti, tas iet uz otro tūkstoti?
Nu neiet vēl uz otro tūkstoti, kopā aptuveni 1127, ja nemaldos.
Tas jau nopietns cipars. Vai Tu esi sekojis līdzi tiem, kas ir mācījušies atkārtoti uz citām kategorijām?
Procentuāli no visiem atkārtoti pie mums nāk aptuveni 25-30%, būtībā jau tie, kam ir nepieciešamība, tas ir, saistībā ar darba iespējām. Šīs kateogrijas ir sākot no C, CE, D, DE.
Tie ir autobusu šoferi, ja?
Tie ir autobusu šoferi, smago mašīnu šoferi un smago mašīnu ar piekabēm šoferi.
Vai ir bijuši gadījumi, kad cilvēks pabeidz autoskolu, bet pie tiesībām nav ticis?
Labs jautājums. Godīgi sakot, es tādu gadījumu pat neatminos, bet nu varbūt viens procents, tiešām tādu gadījumu es neatminos, kad skola jau ir pabeigta, bet valsts eksāmenu nenokārto, nu nav man atmiņā tādu gadījumu.
Nu tas jau ir labs rādītājs! Un vai ir cilvēki, kas iestājas skolā, bet to nepabeidz?
Tādi ir nenoliedzami, jo skola ar karoti nevar visu ielikt ja nav pašam vēlēšanās mācīties, jo informācijas apjoms ir milzīgs, kas pašam arī ir jāmācās, tādēļ arī tādi gadījumi, protams, ir.
Cik ilgu laiku aizņem nokārtot B kategoriju?
No 5 līdz 7 nedēļām.
No kā ir atkarīgs nedēļu daudzums?
Pirmkārt, tas ir normatīvajos aktos noteiktais minimums - ne mazāk kā 5 nedēļas un, otrkārt, tas ir atkarīgs no apmācības intensitātes, jo B kategorijas apmācības programma parasti ir 55 akadēmiskās stundas, viss atkarīgs no nodarbību biežuma, piemēram, ja ir trīs nodarbības nedēļā, tad tas iznāks piecās nedēļās, ja ir divas nodarbības nedēļā, tad septiņās nedēļās.
To, cik ilgā laikā audzēknis mācīsies izvēlas viņš pats?
Jā, kā viņš var pats atļauties apmeklēt nodarbības, biežāk vai ne tik bieži.
Vai cenas atšķiras atkarībā no tā, cik nedēļas mācās?
Nē, cenai starpības nav absolūti nekādas.
Ar ko man vēl ir jārēķinās, ja esmu nolēmis nokārtot B kategoriju? Piemēram brīžiem es redzu, ka jums ir akcijas, pieņemsim, ka teorija ir par velti, ar kādām citām samaksām man ir jārēķinās?
Ja ir akcija un teorija ir par velti, tad tā pati teorētiskā apmācība arī ir par velti, bet papildus izmaksas sastāv no maksas par medicīnisko izziņu, bez tās nevar iegūt autovadītāja kvalifikāciju, maksa par pirmās palīdzības sniegšanas kursiem, bez kuriem arī nevar iztikt, kā arī maksa par braukšanas nodarbībām, tās patiesībā arī ir tās lielākās izmaksas, jo topošie vadītāji ir ar dažādām priekšzināšanām, citam vajadzēs mazāk braukšanas stundas, citam vairāk.
Vai pirmās palīdzības kursi arī notiek pie jums?
Lai kursantiem būtu atvieglotāka dzīve viss notiek šeit uz vietas arī medicīnisko izziņu ir iespējams nokārtot uz vietas.
Cik daudz jums ir pasniedzēju?
Pats es arī esmu pasniedzējs un vēl, neskaitot mani, šobrīd mums ir 4 teorijas pasniedzēji katrs ar savu kvalifikāciju, ar spējām atsevšķās kategorijās apmācīt, jo nebūt ne visi pasniedzēji var visas kategorijas apmācīt.

Es izlasīju vēl vienu interesantu lietu, ka jums ir akreditēta programma. Vai Tu varētu pastāstīt, kas ir tas, ko nosaka likumdošana un, kas ir tas, ko man būtu vēlams pašam izdarīt, lai uzsāktu autoskolas biznesu?
Sāksim ar likumdošanu – lai varētu vispār apmācīt topošos autovadītājus ir jāsaņem mācību karte, tur ir virkne prasību apmācības programmām, mācību spēkiem, uzņēmējdarbības formai, vienā vārdā sākot, mācību iestāde ir jāakreditē, tātad jāsaņem visas nepieciešamās licences un otrs, ja grib uzsākt šādu biznesu nenoliedzami ir jābūt kādām pamatzināšanām šajā nozarē, tas ir par visiem ar ceļu satiksmi saistītiem normatīviem aktiem jābūt plašām, spēcīgām zināšanām.
Pārejot no nopietnām lietām,  vai tev ir bijuši kādi kuriozi vai interesanti stāsti no autoskolas dzīves?
Nenoliedzami, kad apgrozās kāds lielāks cilvēku skaits tad jau skaidrs, ka dažādi kuriozi gadās, principā varētu ilgi un gari šeit stāstīt par dažādiem kurioziem, kas rodas auto apmācības vadīšanas procesa laikā, bet nu no otras puses jāsaka, ka tas ir pilnīgi normāli, jo neviens jau nav piedzimis kā autovadītājs, visi tam ir gājuši cauri, visi kādreiz ir mācījušies, vienam vairāk dots, vienam mazāk, citam ir labākas prognozēšanas spējas, citam labāka reakcija, bet tas nebūt nenozīmē, ka viņš būs sliktāks vai labāks autovadītājs. Tāpat arī vecums spēlē lomu. Kad uzsākt apmācību? Jāatzīst, ka jo ātrāk, jo labāk. Jaunāki topošie autovadītāji ātrāk un labāk uztver nekā gados vecāki, to arī prakse uzrāda, ja nāk kāds jau gados vecāks cilvēks, tad viņam apmācība aizņem ilgāku laiku.

Bet gados vecāki cilvēki esot centīgāki?
Centīgāki nenoliedzami! Tam ir jāpiekrīt, viņi ir apzinīgāki, izpilda visu uzdoto, cenšas, kaut vai nesanāk, to var manīt, ka arī domā līdzi, nekā kāds jaunāks, kas to dara izklaidīgāk.
Mīts vai patiesība, ka sievietes ir pie stūres ir bīstamas uz ielas? Kā tu kā instruktors uzskati?
Manuprāt ,jāsaka, ka tas ir mīts. Es teiktu, ka gluži otrādi, sievietes  kā vadītājas pie stūres ir drošākas, nepaļaujas uz savu reakciju pēdējajā brīdī, viņas tomēr vairāk prognozē situācijas, analizē, es teiktu, ka jaunās autovadītājas, tas ir līdz 1 gada stāžam tomēr salīdzinoši ir drošākas nekā vīrieši.
Tātad tas ir mīts?
Jā!
Par teorijas pasniedzējiem, cik ir autoskolā mēs tikām skaidrībā, tie ir četri. Cik ir braukšanas instruktori?
Pašreiz mūsu autoskolā ir četrpadsmit braukšanas instruktori, šobrīd tas ir pietiekoši saistībā ar to, ka mums ir pieejama A, B, C, D kategorijas apmācība.
Ar kādām mašīnām jūs piedāvājat braukt?
Nu automašīnu veidi ir dažādi, Audi, Toyota, BMW, VolksWagen – šādas klases automašīnas.
Es gribētu noskaidrot vienu lietu, kādreiz bija jāmācās tikai ar mehānisko kārbu un ar automātisko nedrīkstēja, kā ir tagad?
Tā bija, agrāk bija gan jāmācās gan arī jākārto eksāmens ar mehānisko kārbu, bet pašreiz ir izmaiņas likumdošanā, kā rezultātā kursants var arī mācīties jau autoskolā ar automātisko pārnesumu kārbu un var arī kārtot eksāmenu, bet jāņem vērā tas, ka viņam tad būs iestrādāts 76.ierobežojošais kods vadītāja apliecībā, un ar šādu autovadītāja apliecību viņš varēs braukt tikai ar automātisko pārnesumu kārbu, bet ja nu pēc tam vadītājs izdomā, ka viņam ir nepieciešama autovadītāja apliecība ar mehānisko pārnesumu kārbu, tad viņam bez nekādas autoskolas apmeklēšanas būs jānokārto valsts braukšanas eksāmens un šo 76.kodu ņems ārā. Šis pakalpojums ir salīdzinoši pieprasīts. Principā tas ir pareizi, ja cilvēks zin, ka viņš visu mūžu brauks ar automātisko pārnesumu kārbu, tad priekš kam viņam sarežģīt šo autovadītāja apliecības iegūšanu? Tā kā šis pakalpojums gūst atsaucību arvien vairāk un vairāk.

Vai apgūt vadītāja apliecību ar automātisko kārbu nav arī vieglāk?
Protams, kā jaunam vadītājam tas ir daudz vieglāk, vadītājs vairāk var koncentrēties tieši uz ceļa vērošanu, vērtēšanu, nedomāt par pārnesumu pārslēgšanu, kas jaunam vadītājam, protams, rada papildu stresu, apgrūtinājumu utt.
Tad jau tagad ir daudz, daudz vieglāk, vai ne?
Ir , un daudzi arī izmanto šādu modeli, ka nokārto vienkāršāko variantu, kas ir ātrāk, kas ir arī pat, patiesībā sakot, lētāk, un pēc tam vadītājs nobraukā gadu, pusotru, uzkrāj jau pieredzi, un tad aiziet, nokārto šo eksāmenu ar mehānisko pārnesuma kārbu, šādā veidā iegūst parastu vadītāja apliecību bez nekāda ierobežojuma, bet vieglākā ceļā  sev.
Vēl, atgriežoties pie teorijas, tad ,kad es mācījos, bija 30 biļetes katrā pa 10 jautājumiem, kāda šobrīd ir situācija, kā es varu pats mājās mācīties?  
Ir tā, ka eksāmenā ir 30 jautājumi. Ja paskatās ceļu satiksmes noteikumu grāmatiņu, tur arī ir aptuveni 30 nodaļas, būtībā pa vienam jautājumam no katras nodaļas ir eksāmenā.
Tas nozīmē, ka es nevaru tā kā vecajos laikos, iekalt galvā un nolikt eksāmenu, bet man reāli tas viss ir jāzin?
Protams, ka jāzin, jo pati apmācība sastāv no diviem lieliem blokiem. Pirmais ir normatīvie akti un otrs mācību bloks ir tāds priekšmets kā satiksmes drošība.  Ceļu satiksmes noteikumu grāmatiņu var nopirkt un mācīties, bet ceļu satiksmes drošība nav pieejama absolūti, to var iegūt tikai autoskolā.
Vai tev ir kāda statistika, kas pārsvarā mācās – esošie autovadītāji, kas nāk uz C vai D kategorijām, vai jaunie autovadītāji, kas vēlas nokārtot A vai B kategoriju?
Statistiski precīzi nepateikšu, bet ir gan tie, gan tie. Protams, ka ļoti daudzi, neteikšu, ka vairums, bet daudzi nāk atkārtoti uz citu kategoriju, nāk kopā ar paziņām, pats, uzsākot jaunu, augstāku kategoriju, bet draugus ,ņemot līdz un iesakot viņiem uzsākt šeit autovadītāju apmācību, jo acīmredzot ir bijuši apmierināti ar apmācības procesu. Otra lieta ir tāda, ka ar salīdzinoši nesenajām izmaiņām ir tā, ka profesionāliem autovadītājiem, sākot no C kategorijas, ja viņš grib turpināt darba tiesiskās attiecības ar savu darba devēju, no 2013. gada 1.septembra visiem uz D kategoriju esošiem autovadītājiem ir jābūt veikušiem periodisko apmācību, lai iegūtu šo [95] kodu un ar nākamā gada 1.septembri visiem C kategorijas autovadītājiem arī jau būtu jābūt pabeigtai šai periodiskajai apmācībai, lai viņiem vadītāju apliecībā būtu šis te profesionālais kvalifikācijas apliecinājums [95] kods. Tas ir tāds jauns lauciņš, kuru daudzi tie paši profesionālie autovadītāji gaida līdz pēdējam mirklim, lai šo apmācību veiktu, un jāsaka, ka arī ne jau visas autoskolas to var darīt. Latvijā sevišķi liels skaits ar šīm autoskolām nav, aptuveni kādas 20-25 skolas tikai to pašreiz dara. Mēs varam lepoties ar to, ka mēs bijām pirmie Latvijā, kas saņēma un akreditēja šo tobrīd jauno apmācības programmu, tas bija aptuveni pirms trim gadiem.
Cik bieži šī periodiskā apmācība ir jāiziet?
Ik pēc pieciem gadiem! Tā atšķirība ir tāda, ka vadītājiem nav jākārto nekādi kvalifikācijas eksāmeni, vienkārši periodiski ir jāpamācās, jāuzzin par jaunumiem normatīvajos aktos, par izmaiņām tajos.
Es zinu, ka Tu bez autoskolas vēl ar kaut ko nodarbojies, jo pirms mūsu tikšanās es dzirdēju telefona sarunu, kur Tu kādam cilvēkam izskaidro kaut kādas problēmas par laikiem ceļā un viņš ir profesionāls vadītājs.
Jā, tas bija mūsu kursants, kurš pakonsultējās ,kā teoriju, kuru viņš apguva ļoti labi un nolika ar pirmo reizi, izmantot praksē. Un tā kā man ir juridiskā izglītība, tad papildus sniedzu juridiskos pakalpojumus, pārstāvību visu līmeņu instancēs visā Latvijā jautājumos, kas saistīti ar ceļu satiksmes negadījumiem, apdrošināšanām, āvārijas analītiskiem jautājumiem, respektīvi ,veicu pārstāvību ceļu satiksmes saistītā jomā.
Ja man kaut kas notiek uz ceļa un es domāju, ka jautājums ir strīdīgs, kad man ir taisnība vai nav tad es varu vērsties pie Tevis?
Jā, ja Tu uzskati, ka Tev nepareizi piemēro kādu sankciju vai ko citu, tad droši vari vērsties pie manis.
Vai vari nosaukt kādu piemēru?
Minēšu pēdējo tādu spilgtāko gadījumu, varbūt arī daudzi ir redzējuši televīzijā. Tas bija, ja nemaldos „Bez Tabu” tāda sāpīga tēma arī saistībā ar nesenajām izmaiņām, kur Pārdaugavā „Mūkusalas aplī” notika ceļu satiksmes negadījums, kur notika sadursme velosipēdistam ar kravas busiņu. Vadītājam uzrādija apsūdzību sākumā policijā, prokuratūra arī uzstāja to, ka viņš ir vainīgs, bet, neiedziļinoties detaļās, apsūdzību atcēla sakarā ar izmaiņām normatīvajos aktos, kas pagrieza pavisam otrādi to, ka šis velosipēda vadītājs pats vien bija vainīgs.
Nobeigumā atgriežamies pie autoskolas, esmu pamanījis, ka pēdējā laikā notiek potenciālo klientu uzrunāšana, kādi ir veidi, kā tu centies atrast tos, kam ir nepieciešamas A vai B kategorijas tiesības un kas ir padomā tuvākajā laikā?
Šo gadu garumā jau esam gājuši visādus ceļus – televīzija, radio, bet mans uzskats ir tāds, televīzija vēl turas, tur ir atdeve, ja tur izvieto reklāmu. Radio, manuprāt, jau ir tāds noiets reklāmas veids. Visvairāk dotajā brīdī koncentrējamies un reklamējamies  interneta vidē. Kā jau pats redzi, kāda mums ir izveidojusies sadarbība, ko mēs tagad darīsim, kādā veidā mēs reklamēsimies šajā interneta vidē ar tavu palīdzību.

Ko nobeigumā tu gribētu novēlēt vai ieteikt tiem, kam ir doma uzsākt šāda veida biznesu?
Novēlēt pirmkārt veiksmi un, ja jau šāda doma ir parādījusies, tad, manuprāt, ir nepieciešamas arī kādas priekšzināšanas. Tas ir kā vēlējums un ieteikums būtu izcelties ar kaut ko savu, jo šajā tirgū ir ļoti liela konkurence un otrs ir tas, ka, manuprāt, tikai ar B kategorijas piedāvājumu būs grūti izsisties
Pēdējais jautājums – kas ir tas, kas ir īpašs autoskolā „Ceļš” kā dēļ cilvēkiem, kas vēlas iegūt autovadītāja apliecību, būtu jānāk tieši pie jums?
Manuprāt, tas būtu tas, ka mums ir spēcīgi mācībspēki, ar to mēs lepojamies. Nenoliedzami, mums ir izstrādāta ļoti laba apmācības programma, apmācības procesā pielietojam interaktīvas metodes – projektors, interaktīvā tāfele - lekcijas notiek diskusiju veidā, lai kursantiem tiktu izskaidrots viss nepieciešamais, nevis tikai lasot no grāmatas. Cenšamies un sadarbojamies ar labiem instruktoriem, par kuriem nav sliktas atsauksmes, sekojam līdzi mācību spēkiem.
Vai ir būtiski tas, vai instruktors ir sieviete, vai vīrietis ,un kas pie jums strādā vairāk?
Nav būtiski tas, vai instruktors ir sieviete vai vīrietis, ir būtiska instruktora kvalifikācija un zināšanas, tas, vai viņš seko līdz normatīvajiem aktiem pastāvīgi, nevis māca vēl ar divu gadu senu pieredzi. Galvenais ir viņa kvalifikācija, lai viņš mīl šo darbu. Šajā biznesā visur vairāk dominē vīrieši, bet ir arī sievietes.
Šajā reizē mēs sakam paldies, ka vērojāt, paldies, ka skatījāties un uz tikšanos tālāk. Un, ja ir doma savai autovadītāja apliecībai pacelt kvalifikāciju – zvaniet, rakstiet, sekojiet līdz mājaslapai www.a-cels.lv un youtube kanālam autoskola cels

4 komentāri:

  1. Viena no perspektīvākajām autoskolām Rīgā - http://autoskola-eksperts.com/

    AtbildētDzēst
  2. Pirms izvelies autoskolu, vēl paskaties te https://bkategorija.com/

    AtbildētDzēst
  3. Ja nu kādam interesē, www.krustojumi.lv/ vienmēr draudzīgas cenas

    AtbildētDzēst
  4. Superīga autoskola - https://burnickis.lv/

    AtbildētDzēst